måndag 14 november 2016

Gymnasieskolor


Polhem:
  • Lärartäthet
166 lärare från 13 olika länder. Ca 14 elever per lärare.
  • Erbjuder dator/surfplatta
Uppgift saknas.
  • Snittbetyg
Uppgift saknas.
  • Värdebärande ord
Varje elev är unik. Charmiga och traditionsrika byggnader. Lunds största mötesplats för ungdomar. Minisamhälle mitt i Lund. Känner sig trygg där (enligt undersökningar)
  • Information om utbildningen
Fem nationella program med olika inriktningar. Många främmande språk. Ett av Sveriges största idrottsgymnasier. Enda gymnasiet i Lund som har NIU(Nationell IdrottsUtbildning) samt att man kan välja inriktning sport på alla linjer.


ProCivitas:


  • Lärartäthet

Uppgift saknas

  • Erbjuder dator/surfplatta
Uppgift saknas
  • Snittbetyg
Uppgift saknas
  • Värdebärande ord
“Fantastisk skola.” “Har ambition att vara Sveriges bästa gymnasieskola.” Energin är på topp. “Du som är elev förtjänar det bästa!” “Välutbildade lärare”
  • Information om utbildningen
De har de nationella programmen ekonomiprogrammet(EK), naturprogrammet(NA) och samhällsprogrammet(SA).


Realgymnasiet:


  • Lärartäthet
16 lärare ca 9 elever per lärare.
  • Erbjuder dator/surfplatta
Ja, skolan erbjuder dator.
  • Snittbetyg
Uppgift saknas
  • Värdebärande ord
“Gör det roligt. Lär på riktigt.” “Du lär dig för framtiden.”
  • Information om utbildningen
Utbildningar inom djurvård, häst, hund, natur & äventyr, frisör och stylist. Mycket yrkesförberedande



  • Vad är det som skolorna i första hand marknadsför via deras hemsidor?
Alla tre skolorna vill lyfta fram hur kul man har på skolan och den gemenskap som skapas. De vill även framhäva att man gör det för framtiden och på deras skola har man möjligheterna till att lyckas. För de program som är högskoleförberedande gör de mycker reklam för att man kan läsa vidare och för yrkesprogrammen säger de hur bra det är att kunna börja jobba direkt. Dessutom berättar de mycket om sina fina lokaler.
  • Hur upplever du att den reklam som skolorna gör via deras hemsidor ser ut i jämförelse med andra tjänster som telefoni. Jämför exempelvis med Tele2.
Både gymnasieskolor och annan reklam visar bara upp den bästa sidan. Till exempel så skulle aldrig en skola ha en bild där det regnar på framsidan av ett reklamblad. Dessutom visar bara reklam upp vad det är man får och det positiva med att gå på skolan/köpa just den här produkten. På precis samma sätt som gymnasieskolor gör reklam för vad man kan läsa vidare till efter studenten gör andra företag reklam för allt man får om man betalar ett speciellt pris. Men ingen nämner någonting om vad man faktiskt inte får.
  • I vilka andra kanaler träffar du på reklam för olika gymnasieskolor?
Man får extremt mycket med post där de berättar om hur bra just deras skolor är. Vi har också fått besök av skolor här hos oss och snart ska vi även på gymnasiemässan. Och för de som vill så kan man besöka skolornas “öppna hus”.
  • Hur ställer du dig till att skolor tar en del av skolpengen (som ska gå till elevernas utbildning) och använder för att marknadsföra skolan?
Vi kan förstå att de mindre skolorna använder sig av skolpengen eftersom att de såklart vill växa och då måste man göra reklam och synas. Och då tycker vi att det är okej att de tar en liten del. Kommunala skolor behöver inte göra på samma sätt eftersom att de flesta redan känner till dem och de behöver inte vara oroliga för att ingen skall välja dem.

  • En rektor har sagt att ”skolans elever är vår bästa marknadsföring”, vad tror du att hon menade med det?
Hon menar givetvis att elever på skolan pratar med yngre kompisar som också snart ska börja gymnasiet snart. De berättar vad skolan har att erbjuda så att andra kan bli intresserade. Dessutom är det ofta elever och inte lärare som kommer och besöker högstadieskolor för att propagera. Det blir på något sätt mer riktigt om en person som faktiskt gjort valet att börja på skolan är den som pratar.
  • Skulle det vara lättare eller svårare för dig att välja gymnasieskola om skolorna inte gjorde någon reklam? Förklara.
Vi tycker att det skulle vara svårare, för då finns det inte lika mycket information att utgå ifrån. Om det inte fanns reklam skulle dock den informationen man faktiskt fick inte vara vinklad. Det hade givetvis varit ett plus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar