torsdag 15 oktober 2015

Reklamanalys

Jag har hittat en film på Youtube som kommer från H&M. De gör reklam för sina kläder och du har en länk till filmen här

Den andra reklamen är för en annan affär som säljer kläder, nämligen Gina Tricot. Men det är inte en film, utan en bild. Här är länken till den bilden.

Min uppfattning är att båda reklamerna vänder sig till yngre kvinnor (15-30 år). Gina Tricot är ju en affär med endast damkläder, men jag tycker det är konstigt att H&M bara har med tjejer i sim film. De säljer ju kläder för alla! Kvinnorna i H&M:s film ser ut att vara lika gamla som kvinnan på Ginas bild och det är därför jag tror att reklamerna riktar sig till folk i ungefär den åldern. Jag får egentligen inte reda på någonting i någon av reklamerna. Den enda texten som finns i H&M:s film är "summer starts now" och i bilden från Gina finns ingenting. Jag antar att Gina Tricot inte gör reklam för någon speciell produkt här, utan bara för deras företag. Något jag dock saknar från H&M är priserna. De visar upp flera olika badkläder och andra sommarkläder, men man får inte reda på något om vad det kostar. Så gör de för att vi ska komma dit och kolla på kläderna och inte börja bry oss om priserna förrän vi är där.

Jag tycker inte alls att någon av reklamerna är verklighetstrogna. I filmen ser man hur fyra kvinnor håller på med coola grejer, som till exempel att hoppa fallskärm och dyka. Sedan möts alla fyra på en strand där solen skiner och vattnet är klarblått. Dessutom är alla långa och smala. Alla har långt hår och är snygga. Men alla världens kvinnor har ju inte den kroppen! Ginas bild är ungefär likadan. Det är en långhårig, snygg kvinna i klänning.

Reklamen vill förstås att vi ska komma till Gina Tricot/H&M för att köpa deras kläder. Därför berättar de inte vad sakerna kostar, för det vill ju inte "skrämma iväg oss". Meningen är att vi ska tänka att om vi köper det här från dem kommer vi bli lika snygga som kvinnorna på bilden. Men grejen är att man kan ha på sig en snygg bikini och ändå vara världens fulaste människa. Fast i reklamen är kvinnorna ändå snygga för att lura oss.

H&M använder sig av en snabb låt och snabba klipp för att vi inte ska bli uttråkade. De gör även en stor grej av det hela. Att de här fyra kvinnorna är på olika platser, sedan möts och visar upp H&M:s sommarkläder. Allt detta gör att man blir intresserad av det och vill se vad som händer. Alltså fortsätter man se på filmen. Det är en viktig del när man gör film, för man har bara några sekunder på sig att fånga tittarens uppmärksamhet. Tycker tittaren att det blir tråkigt sedan stänger hon/han av och gör något annat istället. Gina Tricot använder sig av att kvinnan står och poserar på olika sätt. Vi ska se hur cool hon är och alltså vilja köpa kläder från just den affären.

När de fyra kvinnorna går mot kameran och det står "summer starts now" (H&M:s film 1:38) menar de att "nu börjar sommaren, så du får inte missa att köpa detta av oss för att vara riktigt snygg på semestern". Det skulle faktiskt kunna påverka en att vilja köpa kläderna. Kvinnorna på bilden har olika kläder, men det är samma färg, så de matchar varandra. Dessutom är det en kort, men tydlig text och jag tycker att texten och bilden där funkar bra ihop. Det finns inte så mycket att säga om Ginas reklam på den punkten, för det finns ju ingen text.

Filmen finns på H&M:s kanal på Youtube, men har även sänts på TV. Inte nu, förstås, eftersom sommaren är förbi. Bilden från Gina kan jag tänka mig har funnits i busskurer eller som reklam i en tidning.  För mig så beror det nog på vad jag påverkas mest av, men jag tror ändå att det är filmen. Man kan säga mycket mer med en film, trots att den tar längre tid att se på. Så är det i alla fall i detta exemplet eftersom man inte har gjort så mycket med bilden. Inget mer än att ta tre bilder på en kvinna i klänning. Fast eftersom bilderna är mer verklighetstrogna än filmen skulle jag nog ändå kunna bli mer påverkad av dem.

I båda dessa reklamer framställs definitivt kvinnor som vackra, smala och långa. De ska vara sminkade och ha långt hår. Men det är ju bara en norm! Egentligen ska man få se ut hur man vill utan folk kritiserar en för det. Tjejer måste inte sminka sig eller ha på sig höga klackar för att bli accepterade, men i reklamens värd är det tydligen så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar